ده نکته ایمنی برای کار با فلوروسکوپی سی آرم (C-Arm Fluoroscopy)

سطح مطلب: مقدماتی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ده نکته ایمنی برای کار با فلوروسکوپی سی آرم

برای عمل های ارتوپدی، مغز و اعصاب و یا وقتی در یک عمل اینترونشنال (interventional) نیاز به قراردادن سوزن به طور دقیق و ویژه دارید استفاده از فلوروسکوپی بهترین راه است. البته این معنایش این است که شما، بیمارتان و سایر پرسنل در معرض تابش اشعه خواهید بود. بنابراین چگونه میتوانید خطرات را کاهش دهید؟

ده نکته ایمنی برای کار با فلوروسکوپی سی آرم

این یک سوال خوب و بسیار با اهمیت است.

خوشبختانه، روش هایی وجود دارد که میتواند خطر را برای تمام این افراد کاهش دهد، ضمن اینکه مقرراتی برای محدود کردن حداکثر خروجی هر دستگاه سی آرم وضع شده است. در اینجا ده تا از نکات مهم ملاحظات و ایمنی برای روشهای فلوروسکوپی بیان می شود.

ایمنی برای کار با فلوروسکوپی سی آرم

  1. با بیماران خود در مورد خطرات تابش صحبت کنید. لازم است که آنها درباره اینکه امکان بالا بودن دز وجود دارد آگاه باشند و درک کنند که چه خطراتی از جمله آسیب به DNA وجود دارد. بسیار مهم است که مطالب را بگونه ای بیان کنید که به راحتی قابل فهم باشد. به یاد داشته باشید که بسیاری از اصطلاحات و کلماتی که شما روزانه از آنها استفاده میکنید برای ایشان ناآشنا است.
  2.  سعی کنید مقدار پرتودهی تابش را با توجه به نیاز خود کاهش دهید. مسلماً شما نمیتوانید بیمارهایتان را بطور کامل حفاظ سازی کنید. هرچند شما میتوانید با محدودسازی یا تعدیل زمان پرتودهی تابش و همینطور تعین شدت مناسب پرتو و انتخاب روش مناسب پرتودهی پرتوگیری خود و بیماران را کاهش دهید. انتخاب دستگاه مناسب بستگی به کاربری مورد نظر شما دارد و تناسب بین توان دستگاه و کاربری آن بسیار مهم است. میتوانید انواع کاربری ها و دستگاه هایی با مشخصات متناسب با این کاربری ها را در اینجا ملاحظه کنید.
  3. فاصله را تنظیم کنید. پرتوگیری بیماران شما بطور نمایی با میزان فاصله شان نسبت به تیوب اشعه ایکس افزایش می یابد. سعی کنید بیمارانتان را تا حد ممکن از تیوب دور نگه دارید. بطور ایده آل،  بیمار شما باید ۴۰-۳۰ سانتیمتر فاصله داشته باشد. به علاوه، بیمار شما باید تا حد ممکن به تشدید کننده تصویر (image intensifier) نزدیک باشد.
  4. زمان فلوئورو را کوتاه کنید. اگر شما از فلوئوروسکوپی متناوب با ظرفیت نگهداری تصویر استفاده کنید میتوانید مقدار تابش را کاهش دهید. همچنین شما میتوانید از فلوروی پالسی (pulsed floru)، تک پالس، حالت دستی، نگهداری تصویر و تنظیمات تایمر اعلام خطر استفاده کنید. میزان نرخ دز در توان های مختلف پرتودهی بستگی به ویژگی های دستگاه شما دارد. معمولاً این قابلیت وجود دارد که شما در حالت فلوروسکوپی پیوسته میزان پرتودهی و نرخ تصویر (تعداد فریم در ثانیه) را تنظیم کنید
  5. پرسنل غیر مجاز نباید در حین فلوروسکوپی در اتاق باشند. تنها پرسنل دوره دیده که برای انجام عمل نیاز هستند باید حضور داشته باشند.
  6. قبل از انجام معاینات فلوروسکوپی عکس های رادیوگرافی اصلی را تحلیل کنید. این کار میتواند نرخ تکرار جهت زمان مورد نیاز برای عمل کاهش دهد. تهیه تصویر رادیوگرافی در اتاق عمل با یک دستگاه رادیوگرافی موبایل یا قابلیت انجام رادیوگرافی خود دستگاه سی آرم (با استفاده از جریان بالا) امکان پذیر است.
  7. هنگام انجام فلوروسکوپی سمت تشدید کننده تصویر در کنار C-Arm ایستاده باشید. این کار شما را از نشت تابش از تیوب اشعه ایکس محفوظ می دارد. یکی از اشتباهات افرادی که دوره ندیده اند قرارگیری آنها در کنار تیوب اشعه ایکس یا در راستای خروج اشعه میباشد.
  8. اطمینان حاصل کنید که در طول فلوروسکوپی از بیمار دور شوید. اگر خودتان را ۳۵ سانتیمتر (یا بیشتر) دورتر از بیمار نگه دارید مقدار تابشی را که در در معرض آن هستید کاهش داده اید.
  9. تا حد امکان خود را با استفاده از حفاظ ها محافظت کنید. عینک سرب دار با حفاظ های کناری میتواند از لنز یا چشمان شما حفاظت کند. بدون حفاظ های کناری، اگر به سمت تیوب اشعه ایکس سی آرم ازکنار چشم به تصویر روی مانیتور نگاه کنید، چشم شما محافظت نخواهد شد. همینطور شما باید دستکش های سربی دست کنید و پیشبند دورتادوری سربی بپوشید که سرب را بین شما و تیوب اشعه ایکس قرار میدهد.
  10. جهت کاهش تابش ساختارهای مربوط به حفاظ سازی نصب کنید. میتواند یک حفاظ اکریلیک سربی باشد که زیر میز یا حتی روی سقف نصب شده باشد.

تلاش کنید همیشه C-Arm و تجهیزات دیگر خود را به طور کامل از قبل بازرسی کرده باشید و قرارداد تعمیر و نگهداری داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که تجهیزات تصویربرداری پزشکی (medical imaging equipment) شما تنظیم هستند و به درستی کار می کنند، آنها باید همیشه جزو اولویت لیست شما باشد. ایمنی و حفاظ سازی سی آرم را جدی بگیرید تا در آرامش و سلامت به کار خود ادامه دهید.

این مقاله توسط بخش R&D شرکت دلسا پرتو نگار تهیه و تنظیم شده است، انتشار و استفاده از  مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.