پنج روشی که علوم هسته ای به بیماران سرطانی کمک میکنند

روش های مرسوم کاربرد تابش های هسته ای در تشخیص و درمان سرطان

سطح مطلب: مقدماتی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آیا میدانید چگونه علم هسته ای نقش کلیدی در تشخیص و درمان سرطان ایفا می کند؟ سرطان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. سالانه ۱۰ میلیون نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست می دهند و این تعداد در حال افزایش است. بیش از یک سوم موارد سرطان قابل پیشگیری است. در صورت تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، یک سوم دیگر هم قابل درمان است.

اینجا به معرفی اجمالی ۵ روشی که علوم هسته‌ای به بیماران سرطانی کمک می‌کنند پرداخته شده است. در این ویدئو که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده است، این روش ها به شرح زیر معرفی می‌شود:

۱- تصویربرداری پزشکی که توسط آن می‌توان اطلاعاتی از آناتومی داخل بدن بیمار و رشد فیزیکی تومور سرطانی بدست آورد. دستگاه های رادیوگرافی اشعه ایکس و سی تی اسکن از جمله این تجهیزات هستند که با دز نسبتاً کمی تصاویر را تولید می‌کنند.

۲- گونه دیگر استفاده از پرتوها، روش‌های خاص تصویربرداری است که به درک فعالیت سلول‌ها منجر می‌شود. این روش‌های تصویربرداری در سطح مولکولی عمل کرده و تصاویری از متابولیسم سلول‌ها تهیه می‌کنند. دستگاه‌های PET و SPECT از این نوع تجهیزات هستند که با استفاده از رادیوداروهایی که تابش گسیل می‌کنند تصویربرداری را انجام می‌دهند. اطلاعات حاصل از این نوع تصاویر نشان می‌دهد آیا یک تومور فعال است یا غیر فعال که در مرحله تشخیص و همینطور پیگیری اقدامات پس از درمان‌ حائز اهمیت است.

۳- تخریب تومورها با استفاده از باریکه های اشعه در رادیوتراپی روش شناخته شده ای است که تقریباً در نیمی از بیماران سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری به سرعت در حال پیشرفت است و روش های جدید هدف گیری (سلولهای سرطانی) عوارض جانبی این روش را کاهش می‌دهد.

۴- داروهای رادیواکتیو که می‌توانند سلول‌های خاص را هدف قرار دهند. این داروهای هوشمند مانند شیمی درمانی از طریق خون انتقال داده می‌شوند اما سلول‌های خاص سرطانی را هدف قرار می‌دهند و عوارض جانبی را کاهش می‌دهند.

۵- تابش به منظور استرلیزه کردن تجهیزات پزشکی نیز بکار می‌رود. قرارگیری لوازم پزشکی در معرض پرتو گاما، میکروب‌ها را می‌کشد و مانع عفونت بیماران سرطانی می‌شود.

 

مطلب فوق توسط بخش تحقیق و توسعه شرکت دلسا پرتو نگار تهیه شده است، باز نشر محتوای فوق تنها با ذکر نام منبع مجاز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *